
Ještě jste si nevšimli pojmu busking? Vlastně jde o veškeré pouliční aktivity, ve kterých figuruje klobouk či krabička na drobné mince postavená na zemi a které oživují ulice a slouží k pobavení kolemjdoucích. Patří sem hudební i divadelní představení, nebo třeba „živé sochy“, které mimochodem pokaždé obdivuji - stát na jednom místě bez většího pohybu 12 hodin chce hodně trpělivosti.
V „nadčasové“ Praze je busking brán jako
žebrání, za které můžete dostat i dvoutisícovou pokutu. Zejména pokud jde o
hudební produkci, kdy se snažíte jen pobavit lidi (a ne v nich vyvolat
soucit, což je hlavním cílem žebrání) a ti vám podle svého vlastního úsudku
mohou dobrovolně vhodit finanční odměnu.
Co se týče míst vhodných k produkci, místo
si busker sám vybrat nemůže, jsou k tomu povolená v podstatě jen tři
po celé Praze. To je vzhledem k velkému počtu buskerů žalostně málo, a tak
se často stává, že potkáte hudebníky u vchodů do metra, v parcích, nebo
třeba na Starých zámeckých schodech.
Poprvé jsem jela buskovat s kamarádem
v létě. Očekávání bylo mnohem větší než zážitek, který jsem si přivezla
zpátky domů. Nejenom že jsme bloudili po centru Prahy a vybírali vhodné místo,
kde bychom si mohli sednout, ale všudepřítomný strach z policie a
přehnaných pokut nás děsil víc než vědomí, že „tímhle stylem si přece vůbec
nezahrajem“. Nejrušnější místa byla samozřejmě zabraná těmi zkušenějšími, což
byla dopředu očekávaná věc, ale stejně se s ní člověk těžko smíří.
Obzvlášť, když vidíte na rohu Staromáku snědého Itala s kytarou
v ruce, „staromódního romantika“, který sice zpívá do mikrofonu podmanivou
píseň You are Beautiful od Jamese Blunta (při které si ho mimochodem natáčely snad
všechny turistky z asijských zemí a ochotně mu házely dvaceti eurovky do
futrálu), ale na playback. Říká se, že lidé určitě poznají, když hrajete pro
peníze a ne „ze srdce“, ale přiznám se, že po deseti minutách, co jsem
nevěřícně zírala na toho romantika a jeho letní pražskou brigádu, moje ego
utrpělo velkou ránu, po které mě přešla veškerá chuť jít hrát. Naštěstí se mnou
byla ještě rozvážnější osobnost, než jsem já sama, a tak jsme po dlouhých
hodinách bloudění našli konečně to pravé místo na Malostranském náměstí.
Na stejné místo jsme nakonec jezdili i během
podzimu. Museli jsme změnit repertoár a domluvit se na stylu, který vůbec
chceme dělat. Pořád dokola přehrávaný pop jsme částečně vystřídali bluesem. Našla
jsem i odvahu zpívat ve francouzštině, i když při každém „Belle! Merci!“, které
mi věnovali turisté s úsměvem na tváři, jsem rychle o odvahu přicházela.
:-D
Na léto si
s sebou chci vzít saxofon a hrát na nočním nábřeží hned pod Národním divadlem,
protože jsem byla vždycky ta, která seděla u extatického jazzmana do noci a
fascinovaně pozorovala lidi kolem sebe. Jsem zvědavá, jak to všechno vypadá
z jeho pohledu.
Autorka J. Tomášková
Autorka J. Tomášková
Komentáře
Okomentovat