Certifikované vymývání mozků

Co teda máme za besedu místo angličtiny?
„Informace o zkouškách FCE z anglického jazyka.“


O FCE už jsem samozřejmě slyšela, ale doufala jsem, že se dozvím něco zajímavého. Přece jen, není to papír, který nám přečtou učitelé angličtiny ani letáček na nástěnce. Samozřejmě jsem také počítala s variantou, že se budu hodinu nudit. Ovšem zážitek, který jsem minulé pondělí absolvovala, jsem nečekala v žádném případě.

Zdroj: http://www.skypeenglishclasses.com/


Před námi měly stejnou přednášku i druhé ročníky. A protože holčičí záchody jsou skvělý zdroj informací, už předem jsem věděla, že pán se nebude věnovat pouze certifikátům. Mé očekávání bylo ovšem několikanásobně překonáno.

Nejprve začal vysvětlovat, že budeme potřebovat spoustu peněz, abychom byli šťastní. Řekli jsme si, jaký plat by se nám líbil, jaký je v ČR průměrný a jaký bere většina. Po dvaceti pěti minutách (dle měření první skupiny) se konečně dostal k certifikátům.

Namluvil toho spoustu, bezpochyby s úmyslem dát nám ty nejlepší rady do života. Těm z vás, kteří neměli to štěstí se přednášky zúčastnit, přináším rychlé shrnutí. Bez certifikátu se nedostanete na žádnou dobrou vysokou školu, protože vás všichni, co ho mají, předběhnou. Pokud se vám to náhodou povede, tak vám to bude samozřejmě k ničemu, protože vás nepozvou na pohovor a nedostanete dobrou práci. Přednášku ukončil názorným obrázkem uklízečky a otázkou „Proč si certifikát nedělat?“


Nemůžu říct, že by si pán vymýšlel. Ano, při přijímačkách na VŠE a pracovním pohovoru u nich možná bude hrát certifikát roli. Ale já například nemám v plánu ani jedno. Ano, jejich certifikát možná je nejstarší a nejznámější. Ale rozhodně ne jediný mezinárodně uznávaný. Srovnávat certifikát s řidičákem mi také nepřijde zcela přiměřené. Nevím, jak to mají ostatní, ale já nemám ani jedno a mluvit anglicky na rozdíl od řízení auta můžu.

Ale víte co, já ho docela chápu. Samozřejmě, že by byl rád, kdyby si certifikát zakoupilo co nejvíce lidí. Jak nám nezapomněl vysvětlit, cílem každého zaměstnavatele je vydělávat. Ne radit středoškolákům.


Jistě, jazyky jsou důležité. Mít certifikát, který vaše znalosti dokládá, se může hodit. Ale že by byl tak nezbytný, jak se nám snažil pán namluvit? Dle mého názoru bude daleko užitečnější umět si kriticky vybrat to nejlepší a nepodlehnout každé reklamě, která říká: „Jsme tu již od roku 1939.“ Na druhou stranu, za něco tu hromadu prachů vydělanou díky jejich certifikátu utratit musíme. Aspoň tím podpoříme ekonomiku. 

Komentáře