Olympiáda z češtiny aneb Postřehy a dojmy

www.google.cz

Na naší škole se 20. 11. uskutečnila olympiáda z českého jazyka. Jako každý rok, tak i letos to bylo poměrně hard. Někdo tam chodí, aby se ulil, někdo, aby to prostě zkusil, a někdo, aby si vyzkoušel, jestli má šanci dát maturitu z češtiny. Já jsem ten druhý a třetí případ, protože vzhledem k tomu, že jsem měla onu hodinu psát ze semináře ze zeměpisu test a chtěla jsem si ho opravdu napsat, vážně nepatřím mezi "hákovače". Navíc vyzkoušet si, jaké to je, dostat jedno jediné téma slohové práce, na které opravdu musíte něco napsat, je podle mě k nezaplacení. Co jiného vás lépe připraví na maturitu než tohle?

www.google.cz
Olympiády jsem se zúčastnila i minulý rok, takže mám šanci porovnat dva ročníky soutěže. V minulém ročníku byl velmi "záživný" text o psovi, který měl ve zvyku všechno značkovat a pak se bál, co na to řekne jeho páníček. Letos tvůrci olympiády pokročili a žádný text tohoto ražení do soutěže nezařadili. Bylo zde ovšem pár úkolů, ze kterých mi šla hlava kolem, a ani můj mozek si nevěděl rady, ač sebevíce přemýšlel. Možná jsem si předtím měla dát čokoládu, nemyslíte?
www.google.cz
Každopádně bych vám ráda ukázala jednu úlohu, která mě opravdu dostala. Pokud přijdete na odpověď, jste machři, protože já nad tím přemýšlela dobrých deset minut, a kýžené ovoce to nepřineslo.

Úloha zněla nějak takto:


1. Použijte slovo titěrný ve větě tak, aby nešlo nahradit slovem malinký, neboť by se změnil význam věty.


2. Použijte slovo malinký ve větě tak, aby nešlo nahradit slovem titěrný, neboť by se změnil význam věty.


Tak co, víte si rady??

www.google.cz

Osobně jsem úlohy vyřešila následovně:

1. Písmo nebylo malinké, ba přímo titěrné.
Napadlo mě, že když bych v této vytvořené větě nahradila slovo titěrné slovem malinké, tak by věta zněla asi nějak takhle: "Písmo nebylo malinké, ba přímo malinké." 
To dává smysl, ne?

2. Malinký kousek chleba.
Prostě mi přijde, že říct: "Titěrný kousek chleba," je nesmysl.




Komentáře