Michael Žantovský

Článek o přednášce s Michaelem Žantovským již vyšel před několika dny. Ráda bych na něj však navázala a podrobněji shrnula, co nového jsme se ve středu 27. 3. dozvěděli. Na besedu jsme se řádně připravovali a z dostupných článků, dokumentů a rozhovorů bylo jasné, že naši školu poctí svou návštěvou člověk s velkými životními zkušenostmi a obrovským rozhledem.

Dětským snem Michaela Žantovského bylo stát se popelářem, později hercem, jeho otec knihovník v něm viděl lékaře. Nakonec zvítězilo studium psychologie a později práce překladatele. Díky příbuzným mohl po okupaci Československa spřátelenými armádami v roce 1968 rok studovat psychologii na univerzitě v kanadském Montrealu. O emigraci však neuvažoval a vrátil se zpět do vlasti. Jak sám říká: "Od malička jsem paličatý, říkal jsem si, proč bych měl z republiky odjíždět já, ať odjedou ti druzí. Nikdy jsem toho nelitoval, dělal jsem i tady spoustu zajímavých věcí."

Svůj profesní život začínal ve Výzkumném ústavu psychiatrickém v bohnické psychiatrické léčebně. Na otázku, jak se seznámil s Václavem Havlem, odpovídá: "V roce 1983, když ho pustili z vězení, jsme se potkali na jednom z večírků, které pořádali kolegové v blázinci. Byla to poměrně tvrdá doba, blázinec bylo jedno z mála míst, kde se tehdejší moc příliš nezajímala o to, co se tam dělo. Stali jsme se přáteli, protože jsme měli stejné názory na život, politiku, kulturu, muziku..."

V 80. letech pracoval jako překladatel na volné noze a také jako textař Pavla Bobka, pro kterého složil přes 40 písní. S Petrem Novákem se podílel na hudebním cyklu Memento, inspirovaném drogovou situací v Československu. Spolupracoval také s Karlem Zichem. Právě s ním složili Žantovského oblíbenou píseň, ukolébavku pro jejich dcery s názvem Já ti zpívám.

Těsně před revolucí pracoval pro agenturu Reuters. "Podával jsem zprávy o tom, co se děje v ČSSR. S Václavem Havlem jsme na řadě věcí spolupracovali. Pak přišel 17. listopad, on se stal prezidentem. Moc se mu do toho nechtělo, věděl, že mu to změní život, že přijde o soukromí, že nebude moct psát. Dal si podmínku, že na Hrad s ním půjde pár lidí, které znal a kterým důvěřoval. Já byl mezi nimi. Pracoval jsem pro tiskovou agenturu, tak jsem se stal tiskovým mluvčím, takovým Ovčáčkem Václava Havla."

Začátky v nové funkci byly pro všechny těžké. "Byli jsme na Hradě asi 14 dní a nevěděli jsme, která bije. Komunisti řídili zemi z Ústředního výboru, ne z Hradu, tam nebylo nic."
V těchto chvílích pomáhala Michaelu Žantovskému i Václavu Havlovi Madeleine Albrightová, která dříve pracovala pro několik amerických prezidentů. Poradila jim, jak se má prezident správně chovat, ale také, jak má vypadat jeho kancelář.

Stala se jejich průvodcem také v roce 1990, kdy jeli do USA a Václav Havel měl mluvit k americkému Kongresu. "...najala i učitele řeči, který učil asi 6 amerických prezidentů. Václav Havel začal číst svůj projev, ale učitel ho zastavil, ať to zkusí znovu. Když to Havel zkazil potřetí, učitel to vzdal."
Nakonec se Havel dočkal sedmnácti ovací vestoje. I pro Žantovského to byl velký zážitek: "Václav Havel to chtěl přednášet česky a mě požádal, abych ho překládal. Do Ameriky jsme letěli starým sovětským letadlem a já po přistání dva dny pořádně neslyšel. Musel jsem mu projev odezírat ze rtů. Když pak Havel někde o projevu mluvil, dělal jsem si z něj legraci. Vždycky říkal: když já hovořil k americkému Kongresu... Musel jsem ho přerušit: ne, tys mluvil ke mně, to já hovořil k americkému Kongresu."

Když se blížil rozpad Československa a Václav Havel rezignoval na svou funkci, odešel Michael Žantovský s ním a dal se na dráhu diplomacie. Nejdříve pracoval jako velvyslanec České republiky ve Spojených státech amerických. Poté působil 6 let ve stejné funkci v Izraeli, kde se naučil hebrejsky.
Mezi lety 2009 a 2015 byl velvyslancem ve Spojeném království Velké Británie a Severního Irska. V tomto období se mu naskytla příležitost být jediným Čechem na anglické královské svatbě Kate Middletonové a prince Williama z Walesu. Při této příležitosti darovala Česká republika novomanželům kladrubského koně. Žantovský, jakožto velvyslanec, musel celou záležitost zařídit a nakonec se domluvili, že kůň bude ve vlastnictví anglické královské rodiny, ale zůstane na území České republiky. Tento kůň, kterého pravděpodobně Kate ani William nikdy neviděli, bohužel v lednu tohoto roku zemřel. Žantovský o této události žertuje a sám neví, jestli bude zapotřebí sehnat koně nového nebo jestli mají tuto smutnou událost oznámit jeho majitelům.

V současné době pracuje Michael Žantovský jako výkonný ředitel v Knihovně Václava Havla.

https://www.google.com/search


Komentáře