Rozhovor se zpěvákem Márdim z Vypsané fiXy

"Píšu o čemkoliv, pokud cítím, že si to zaslouží udělat písničku," říká Márdi, frontman skupiny Vypsaná fiXa. 18. května vystupovali na našem vimperském Majálesu a my jsme pro vás se zpěvákem udělali rozhovor!




Kde vznikl nápad založit kapelu Vypsaná fiXa? A byl jsi to ty, kdo s ním přišel?
„Byl jsem to já a můj brácha. Po revoluci se začalo cestovat do západních zemí. Na první výlet jsme jeli s rodiči do Rakouska a tam jsme celou dobu škemrali, aby nám koupili kazeťák, kterýmu se říkalo Dvojče. A pak jsme na něj začali nahrávat a pojmenovali jsme to Vypsaná fiXa. Já jsem hrál na španělku se dvouma strunama a brácha do toho dělal skřeky. To bráchovi bylo 12 a mně asi 14 let.“

„Když jsem se pak seznámil s bubeníkem Vypsané fiXy, která v té době ještě neexistovala, potřeboval pomoct vykopat příkop na záchodě k septiku. Říkal: To je snad lepší založit kapelu, než dělat tohle. Tak jsem mu odpověděl: Já jednu už mám! A tak vznikla Vypsaná fiXa.“

A jak jste přišli na název “Vypsaná fiXa“?
„V našem pokoji byla taková sklenička, kam se dávaly zničený psací potřeby a byla v ní zrovna taková fialová vypsaná fixa. A jak jsem na to kouknul, tak mě to prostě napadlo.“

S kapelou slavíte tento rok 25 let. Jak budete oslavovat?
„Vydáme desku. A řekli jsme si, že si dáme takovou výzvu. Hodně jsme poslouchali kapely 60. let, které hrály v oblecích (Beatles, The Rolling Stones), takže budeme taky vystupovat slavnostně oblečení. Už teď toho litujeme, vůbec to není vzdušný a je v tom hrozný horko.“
„Pak taky sepisuju “Vypsaný mžitky“. Bude to takovejch 25 mikropovídek s vtipnými příhodami z našich koncertů.“

Nepohodli jste se někdy?
„Tisíckrát! Často se hádáme. My spolu hodně cestujeme, sedneme do dodávky a jedeme tři sta kilometrů tam, pak zase zpátky. Jednou jsem to počítal a vyšlo mi, že jsme v té dodávce spolu strávili dva roky. Ta ponorka k tomu prostě patří.“

Byli jste někdy hodně blízko rozpadu kapely?
„Jednou nastala taková situace, kdy to chtěl náš basák zabalit, protože se odstěhoval do jižních Čech. Měli jsme tam za něj záskok, ale to nám to na koncertech moc nešlo. On si to naštěstí pak rozmyslel a vrátil se.“

Kde hledáte inspiraci pro texty svých písní?
„Je to vlastně taková náhoda. Něco se mi děje, něco vidím, nebo něco zažiju a někdy si prostě jenom řeknu: Ty jo, to by byla dobrá písnička. Píšu o čemkoliv, pokud cítím, že si to zaslouží udělat písničku. Rád koukám na filmy, sleduju vypjatý fotbalový zápasy, nebo se procházím a pozoruju lidi. Jsem takovej pozorovatel.“

Složili jste písničky k filmům Václav a Čtyři slunce. Jak jste se k tomu dostali? Hráli jste v nějakém z nich?
„Bylo několik filmů, ve kterých jsem se objevoval jako herec, ale moc se mi nedařilo. Pak jsem dělal konkurz do Čtyřech sluncí na hlavní roli. Musel jsem vlézt k Anně Geislerový do postele a říkat jí, že s ní chci dítě. Nakonec mě nevybrali, ale skámošili jsme se, tak jsme tam udělali písničky.“
„Pak jsem měl hrát ve filmu Klub osamělých srdcí, tam mě vzali na hlavní roli, ale na konci bych si musel ostříhat vlasy, tak do toho jsem nešel.“

Co chystáte na léto?
„Určitě budeme na nějakých festivalech, kam nás pozvou. Doděláme novou desku a já sepíšu ty povídky. Ve volným čase budu doma s rodinou.“

Pouštíte doma dceři písničky pro děti od Kašpárka v rohlíku, ve kterém také občas zpíváte?
„Mojí dceři už bude 11 a já pro ni začínám být nezajímavej, takže většinou poslouchá něco jinýho. Hodně dobře rapuje, má to v sobě. Já ji do ničeho netlačim, jen tak občas nenápadně odložím kytaru a čekám, jestli na ní začne hrát.“

A jak se vám líbí u nás ve Vimperku?
„Jezdíme sem docela často, s pořadateli se známe a je to od nich fajn, že tady něco takového dělají. Ve Zlaté Hvězdě jsme vystupovali už asi pětkrát. Dokonce jsme byli snad první koncert, který tady uspořádali.“













Komentáře