RSG soutěž aneb jaké to je jen pomáhat

Krátce před půl osmou 24. března. Dnes místo školy mířím na matematicko-fyzikální soutěž RSG. Tahle soutěž pro mě bude trochu zvláštní. Proč?

Že je matematická? Týmová? Kdepak, takových soutěží jsem už absolvovala mraky.  Jedna zkušenost mi ale přece jenom chyběla. Když tedy matikáři sháněli dobrovolníky, kteří jim s organizací této netradiční soutěže pomůžou, v rámci hesla „Vyzkoušet se má vše.“, jsem se také přihlásila.

Hlavně správně změřit čas

Nejprve dostaneme vše, co správný asistent potřebuje. Občerstvení, tričko, stopky a … samozřejmě instrukce, co máme vlastně dělat.

Týmy přicházejí a s nimi i naše povinnosti. Řádně je označíme, aby se nám náhodou nechtěly promíchat. Takže lepíme na záda cedulky TGM, Husinec, Čkyně, Husinec, Stachy. Skvělé, všichni jsou usazeni, ale jedna sada nálepek stále leží na stole! Nakonec dorazí i Zdíkov a může se začít.

První kolo, spousta počítání, pro nás nějaké rozdávání a sbírání papírů a také naše největší zapojení – stopování času. Tak kdo první posbírá víčka a nahází je do krabice? Vteřiny ubíhají, ale víčka padají všude možně, jen ne do krabice. Kdybych si to ráno nezkoušela, tak se možná i směju. Ale zkoušela, takže radši dávám jenom pozor, jestli můj tým náhodou nepodvádí.

Pokusy, rotoped a nepodařená hypnotizace

Po krátké přestávce přichází velké finále a opravdový boj. Kdo vyhraje zájezd do technického muzea v Ostravě?

Nejprve fyzikální pokusy. Tady učitelé soutěžící trochu přecenili, ale s malou nápovědou je nakonec všichni více či méně úspěšně dokončí. Následuje jízda na rotopedu. Chvíli je pozoruji, ale nakonec se raději odeberu k rautu. Ano, i takové výhody má organizování nad soutěžením.

Týmy si zajezdily, já se najedla a už je tu poslední soutěž – velký matematicko-fyzikální kvíz z mnoha okruhů. Zaujmou mě slovní úlohy a logické hádanky, ale mé hypnotizování soutěžících, aby si některou z těchto otázek vybrali, se mine účinkem. Opravdu nechápu, co se všem tak líbilo na vesmíru a fyzikálních jednotkách.

Nejlepší soutěž? Vítězný tým má jasno 

Na závěr se mi ještě podaří odchytit vítězný tým ze Šumavských Hoštic a zeptat se jich na jejich dojmy. Na moje první otázky dostanu předpokládané odpovědi „Do Ostravy se těšíme, nepřipravovali jsme se, jsme rádi, že jsme nemuseli do školy a určitě doporučíme soutěž mladším spolužákům.“ 

Ještě mě zajímá, co se jim nejvíce líbilo. Splnila soutěž svůj účel a tým opravdu označí za nejlepší část něco matematického nebo fyzikálního? Bohužel. Nejvíce je nadchlo házení víček do krabice. 

Komentáře