Javornické posvícení

Předtančení v krojích
Přestože se v naší rodině tradice příliš nedrží, jednu staročeskou si kromě Vánoc a Velikonoc nenecháme nikdy ujít - martinské posvícení. Říkáte si, co je na tom? Každý přeci zná svatomartinské víno a husu. Nenechte se mýlit a seznamte se s poctivým javornickým posvícením, jak má být.









Nejvýznamnějším a zároveň nejatraktivnějším bodem programu je tradiční večerní taneční zábava, která se letos konala v sobotu 14. listopadu. Nejedná se o nudnou vesnickou vrčku, jak jsem se i já neznale domnívala. Když se zadaří, jako třeba letos, a kapela vytvoří skvělou atmosféru, věřte mi, že si užijete pěknou párty a ani vám nebude vadit, že ostatní zúčastnění jsou poněkud starší ročníky. Přesto však doporučuji pro jistotu vyrazit s někým přiměřeně vašemu věku, protože pokud nehledáte partnerky či partnery ve věku 40+, nečekejte zvlášť široký výběr.
Neoddělitelnou součástí zábavy a jejím pravým zahájením je vystoupení v lidových kostýmech. Zhruba v půl desáté se do sálu nahrnou tanečnice a tanečníci ve zdobných krojích a za doprovodu dud a akordeonu zatančí a zazpívají několik lidových písní. Ačkoliv nejsem milovník lidovek, musím uznat, že to nebyla špatná podívaná.
Tím je odbyto jakési předtančení a následuje dámská volenka. Má však jednu podmínku - muž musí každé ženě jako poděkování za tanec koupit balíček hnětýnek. Přiznám se, že mi bylo příslušníků opačného pohlaví docela líto, stává se z nich totiž doslova lovná zvěř. Nejenže musí jít do kola, což se jim většinou moc nechce, navíc přijdou o drobné, které by jistě rádi investovali třeba do piva. My dámy jsme se letos opravdu činily, a tak byly hnětýnky během dvou polek a valčíků vyprodané a muži si mohli vydechnout.
Javornické hnětýnky
Potom probíhá vyhlášení tomboly, která je nabitá atraktivními cenami.
Hlavní je tradičně svatomartinská husa, následuje sele, koláč o průměru 80 cm či vepřová hlava, kterou jsem vyhrála já. Radost mě však přešla, když jsem ji táhla za svítání v lodičkách domů. Pašík byl zřejmě dobře krmený a několika kilové dřevěné prkno mi její transport rozhodně neulehčilo.
Poté se až do rána tančí, pije, křepčí. Musím přiznat, že ačkoliv jsem byla unavená, díky De Factu, které se postaralo o výbornou muziku, jsem vydržela až do konce.

Posvícenský koláč



Komentáře