Díky, Gymple!

Je leden, čas, který pro všechny vysokoškoláky znamená 3 - 4 týdny neustálých čtvrtletek a občas i několika maturit. Všechno hravé flitrové oblečení zůstane viset ve skříni a peněženka konečně netrpí hladem, protože těch pár pětek na zlatý mok si tam ještě chvilku pobude. Minimálně do úspěchu u první zkoušky. Každoročně s prvními týdny nového roku s láskou vzpomínám na náš vimperský gympl a vracím se do období závěrečných testů z matiky, češtiny atp.

Jsem studentkou zemědělky - nic neříkejte, vím moc dobře, že první, co vás po vyslovení názvu školy napadne, je “hnojárna” a u zkoušek “dávačka”. A tady si neodpustím poznámku, není to tak úplně pravda. Netvrdím, že učení je stejně náročné jako na medicíně nebo právech, ale rozhodně to není taková hračka, jak se říká. Samozřejmě, že vzhledem                 k volnému přijímacímu řízení se na VŠ dostane už i ten, kdo ani studovat nechce, ale nehodlá vstoupit do pracovního procesu. U nás jich bylo v prváku celkem dost, do druháku se dostala lehká nadpolovina - teď ale zpátky ke zkouškám.



Dnes jsem se vydala do boje s nejzákeřnějším protivníkem - genetikou, která patří k nejvíce opakovaným zkouškám vůbec. Před vstupem do místnosti (samozřejmě - Daňková, pojďte jako první) jsem se třikrát otočila, pětkrát pokřižovala, poklonila všem možným i nemožným bůžkům. Ještě jsem sahala do kabelky pro česnek, ale to už mi přišlo přece jen přehnané…

A tak sedím na tom nechutně vrzajícím křesle a v ruce žmoulám “přípravu“ asi o třiceti slovech. Proti mně se uvelebí ten dredatý šílenec - můj cvičící. Voila! Má noční můra se do puntíku naplnila. “Slečno, začneme!” Teď se ukaž andělíčku můj strážníčku, protože vstup do pekla byl slavnostně otevřen.

Moje ruce se proměnily v sulc a můj hlas v žabí skřeky. V hlavě mi proběhlo základní pravidlo:  “Propiš se testem a ústní už nějak okecáš” …, které ovšem doprovázelo jeho “tohle není přesné, rozveďte to geneticky”… skvělý. Poté, co se tato věta stala refrénem mého úzkostlivého sonetu o neschopné studentce, jsem propadla panice a záhy i depresi. “Dobře, no, povězte mi, jak je to s gametami u polyhybrida,” řekl a v očích se mu zajiskřilo. “Množství zjistíme pomocí vzorečku 2 na en,” řekla jsem s trochou kuráže, protože tohle jsem si na beton pamatovala. “Dobře, a co to znamená?” potměšile se ptá a z jiskřiček už byla vatra. “Co to asi tak může znamenat, ne? Přesně to, co jsem řekla, tak co po mně ještě chce? Jak já bych mu ten dred ustřihla!” odpověděla jsem si v myšlenkách. Mlčel. Já jsem mlčela a můj mozek se vařil. Tak sakra. 2 na en. Co mi to říká? A můj myšlenkový proces se rozjel na plné obrátky. Trklo mě to, dostala jsem se zpět do hodiny matematiky na gymplu. Na hodiny a hodiny počítání pod dozorem obětavého tatínka, nekonečné otázky, proč nás toho učí tolik nad rámec, na ta podezření (tehdy) pančitele Heřty, že mi kus čtvrtletky počítá Karča a na následné potvrzení jeho domněnky, když jsem stála u tabule, a on s hlavou v dlaních říká: “To je asi marné, tohleto.” Na tehdejší hlubokou nenávist k tomuhle předmětu. Z ničeho nic ze mě vypadlo: “Počet určují kombinatorická pravidla, která jsou aplikována na tuto problematiku.” Tahle věta zaskočila nejen mě, ale i zkoušejícího, jehož škodolibost záhy povadla. “Konečně, slečno. Vybojovala jste si to. Tady máte index.” “Děkuji,” špitla jsem a vyrazila ven. Možná bych mu ten dred přece jen nechala. Za dveřmi jsem se opřela o zeď a zklidňovala svůj tep. Pche, a prej, že je to se mnou marné! Jak by na mě byl asi pan matikář hrdej, že jsem si matikou vybojovala zkoušku!

Vím, že to trochu zavání oblíbenou frází učitelů: “Dobře se učte, nikdy nevíte, kdy se vám to bude hodit.” Taky jsem tuhle větu neměla ráda. Moc pečlivě jsem si četla studijní program a  s úšklebkem, že žádnou matiku nemáme, jsem chtěla obřadně spálit staré sešity. Jenomže ouha, nejen že na sebe matika vezme vznešenou podobu Výpočetních metod v biologii, ale prolíná téměř každým předmětem. Všude je nějaká statistika, nějaký rozbor, pravděpodobnosti, matice… A není to jen u matiky. Biologie, kterou jsem měla na gymplu, a SOČka v Českých Budějovicích mi kolikrát zachránily krk. Sice se celá středoškolská látka probere v prvních 10 minutách první hodiny, ale kdo ji nemá, je v obrovské nevýhodě.

Samozřejmě, že člověk může prolézt i bez políbení některými předměty, ale život obzvlášť    v prvním zkouškovém si extrémně přitíží. A do dalších let problémů přibývá. Protože na základ ze SŠ se navaluje prvák, na prvák druhák atp.

A tak radím, buďte chytřejší než já, nenadávejte na gympl. Je to kvalitní škola, pokud ji dokážete “podojit” se vším všudy, odnesete si obrovskou výhodu. Spoustu mých spolužáků nemělo na střední tak kvalitní matikáře/jazykáře, jako máme my ve Vimperku, a tak třeba přetahují zkoušku z Výpočetních metod už druhý rok, protože o maticích nikdy neslyšeli… Neříkám, že musíte být jedničkáři (i když i to má své výhody), jen nechte dopoledního nebo odpoledního šlofíka na doma a alespoň pasivně poslouchejte. Nemusíte se šprtat, ale musíte se naučit učit a poslouchat.

Už i to, že se tohle zvládnete (a není to žádná super dřina) vám extrémně pomůže přežít některé neskutečně nudné předměty, které na každé VŠ čekají. A na kterých bývá jako na potvoru docházka a aktivita povinná.

Mějte se v těch 4 budovách skvěle a užívejte si to!

Jo a Gymple, díky!

Tereza 

Komentáře