Snowboardcrossová reprezentace různě po světě

Název příspěvku charakterizuje tři členy české snowboardcrossové reprezentace. Řeč bude o našich studentech Marku Divišovi a Matouši Koudelkovi a o našem bývalém studentovi Radku Vintrovi. Všichni jezdí za jeden tým a pokud někdo z nich uspěje, je to úspěch pro celý tým. Ale v posledních týdnech byl každý z nich někde jinde, sám za sebe. Matouš závodil v německém Grasgehrenu, zatímco Marek jel závody na Lipně. Nakonec nám zbývá Radek Vintr, který týden před nimi byl na světovém poháru až v Americe a zúčastnil se i závodů na Lipně.
 

A jak se klukům závodilo? Na to jsme se zeptali přímo jich!




Marek Diviš se zúčastnil 28. a 29. ledna závodů Českého poháru na Lipně. Marek měl v sobotu velkou naději dostat se do finále a jet o 1.- 4. místo. Postoupil z první rozjížďky, kde byl druhý. V další rozjížďce jel na skvělém druhém místě, ale bohužel kousek od cíle ztratil rychlost a nakonec dojel třetí. Celkově skončil na krásném osmém místě.

V neděli se Marek dostal až do velkého finále, kde si vyjel famózní třetí místo.


1) Ahoj Máro. V jeden víkend probíhaly sbx závody na Lipně ale i v německém Grasgehrenu, kde byl zbytek týmu. Proč sis ty vybral právě Lipno?

Tak Lipno jsem si vybral asi proto, že je mnohem blíž a zajímalo mě, jak to tam bude vypadat. V Grasgherenu jsem závodil minulý rok a mám pocit, že sbx závody byly zde na Lipně poprvé. 

2) Jaký závodní den byl pro tebe horší? Proč?

To asi úplně nemůžu říct. V sobotu jsem měl šanci dostat se do finále, ale projel jsem špatně na konec klopenku, takže jsem se dostal jen do malého finále. V neděli jsem byl víc nervózní. Byla to poslední šance v tomto závodu umístit se líp než v dni předchozím. Takže nejspíš druhý den


3) Jak bys zhodnotil celé závody a jejich organizaci?

Závody se mi líbily. Byla celkem velká zima, ale dalo se to. Organizace si myslím, že byla taky v pořádku a závody proběhly celkem rychle.

4) Čekají tě v této sezóně ještě nějaké závody? Jaké?

Pokud to vyjde tak by mě mělo čekat mistrovství světa juniorů na Klínovci.

5) Jaký je tvůj celkový dojem ze závodů pořádaných v české republice? Jaká je zde konkurence

Nejsou tu sice tak velké tratě a překážky v nich, ale závody v Čechách mě baví. Co se týče konkurence tak v Česku tolik závodníků není, ale dojíždí jsem i závodníci ze zahraničí a je to pecka

(Marek Diviš na závodech na Dolní Moravě)
-------------------------------------------------------------------------
Matouš Koudelka se se zbytkem tým ve stejné dny nacházel v Německu v Grasgehrenu na evropském poháru. Jelikož jsem zde přítomna nebyla, musela jsem se na veškeré podrobnosti zeptat Matouše.

Koudy, ty sis na rozdíl od Máry vybral závody Grasgehrenu v Německu. Na základě čeho ses tak rozhodl?

Trenér mě nominoval na evropský pohár v Německu, takže jsem jel tam.

Jaká byla konkurence? Jak si na závodech dopadl?

Bylo 90 závodníků, z toho tak 20 jezdců světového poháru. Takže konkurence velká. V prvním závodě se mi podařilo postoupit z kvalifikace mezi 32 nejlepších, ale v první rozjížďce jsem vypadl. Druhý závod se nejela kvalifikace a já bohužel nedokázal z rozjížďky postoupit mezi 32 postupujících.

Vidíš rozdíl v kvalitě tratí a v organizaci mezi zahraničím a Českou republikou?

Určitě. Hlavně v trati. Tratě v cizině se nedají srovnávat s tratěmi v České republice.

Co dalšího tě čeká v této sezóně?

18. února je Mistrovství světa juniorů v České republice, což je hlavní vrchol, a pak evropské poháry a další závody FIS.

Jsi velmi často pryč, jak do toho zvládáš školu?

Pohoda. 

(Vlevo - Matouš Koudelka na EP v Grasgehrenu)


-------------------------------------------------------------------------

Radek Vintr závodil také na Lipně jako Marek a v sobotu suverénně vedl celý závod, ale nakonec měl smůlu a skončil (jen o chlup) druhý.

U Radka jsou ale důležitější závody, kterých se zúčastnil 22. ledna. Konkrétně se jednalo o Světový pohár v USA. Byl to jeho první světový pohár, ale zcela určitě ne poslední. Tuto sezónu jich má 
v repertoáru hned několik!

Ráďo, první co mě zajímá, podle jakých kritérií se určuje to, kdo světový pohár bude moct jet?

Kritéria na SP jsou jasně daná. Jezdec musí mít vyjetých 50 FIS bodů. Tyto body se dají nasbírat na evropských pohárech nebo FISových závodech. Počítání těchto bodů je jednoduché. Ze sezóny se sčítají dva nejlepší výsledky a po vydělení dvěma musí přesahovat právě 50 bodů. Tuto hranici jsem překonal po třech letech.

Je nějak omezený počet závodníků z jednoho státu/týmu, kteří se mohou účastnit?

Omezený počet je. Každý stát má základní počet jezdců 2+1 (dva muži a jedna žena). Na světovém poháru nebo za výhru na EP se nechá pro stát vybojovat další pozice. Česká republika má maximální počet v tuto dobu 2+2.

Pokud se nemýlím, byl to tvůj první světový pohár. Jaké byly tvé pocity, když si zjistil, že ho pojedeš právě ty? Byla to pro tebe užitečná zkušenost?

Ano. V letošním roce jsem se poprvé účastnil SP v USA v Salt Lake City. To, že jsem nominovaný jsem se dozvěděl o Vánocích, tak jsem to považoval za nejlepší dárek. Po olympijských hrách je to nejvíce, kam se člověk v tomto sportu může dostat, a proto to beru jako obrovskou zkušenost.

Jak bys zhodnotil trať a soupeře? Jak jsi skončil?

Trať byla podstatně větší, než jsem doposud jel. Není jednoduché se dostat na tuhle úroveň. V trati se nabírala veliká rychlost a skoky se také nedaly srovnat například s EP. Jak bych zhodnotil soupeře? Každý stát posílá své nejlepší jezdce, které má, takže konkurence je obrovská. SP se účastní okolo stovky chlapů. Skončil jsem na 60. místě, ale v tuto dobu to beru jako trénink na MSJ, které je pro mne v této sezóně nejdůležitější.

Jaké jsou rozdíly mezi závody ve světě a v České republice?

Závody jsou všude stejné. Jen ve světě je mnohem větší konkurence závodníků a jsou tam podstatně větší tratě, než se nechají postavit v ČR.


(Radek Vintr na SP v USA)

Komentáře